Adolescentní program

DSC04586

Třída adolescentů (7 – 9. ročník ZŠ) navazuje na první dvě trojročí, ovšem zcela novými prostředky.

 

Po dvanáctém roce se z dětí se stávají adolescenti, nastává tedy věk fyzického dospívání, emocionálních bouří a dozrávání. Tento věk je charakteristický hledáním své osobnosti, své sociální skupiny a zájmem o finanční nezávislost. V běžných školách pak také sníženým zájmem o akademickou činnost

Pro věk 12 – 18 let Maria Montessori navrhla bezpečné prostředí venkovské farmy, kde jsou žáci ubytováni a kde společně se svými průvodci pracují a učí se. 

Na farmě totiž mohou žáci rozvíjet své vývojové potřeby a zároveň zde lze nalézt celé kurikulum 2. stupně ZŠ. Práce na farmě poskytuje nekonečnou studnici zkušeností a zážitků, jak praktických, tak sociálních a akademických. 

 

Třetí trojročí v Perličce má výuku střídavě týden v Brně a týden pobytově ve venkovském prostředí v Křížovicích u Doubravníku. V Křížovicích mají studenti k dispozici velkou zahradu se sadem, dům, chatky s ložnicemi a jurtu, jež slouží také jako učebna. O celý pozemek a majetek se studenti sami starají, vaří si, nakupují potraviny, sází zeleninu, sklízí a moštují jablka. Tuto práci dělají rádi, protože se dokonale potkává s jejich vývojovými potřebami. Dospělí průvodci pracují se studenty bok po boku, čímž jim předávají dovednosti, znalosti a pracovní návyky. V týdnu v Brně mají studenti více akademické činnosti.

JAK TO U NÁS VYPADÁ

TÝDEN NA FARMĚ

TÝDEN V BRNĚ

V pondělí máme sraz na nádraží, cestujeme vlakem/busem, jdeme pěšky z Černvíru či Doubravníku do Křížovic.

 

Ve čtvrtek dopoledne poklízíme prostory a po obědě jdeme pěšky na vlak do Doubravníku, odkud jezdíme vlakem zpět domů.

 

Během týdne ve škole mají studenti větší množství času, kdy se věnují akademické práci: lekce matematiky, českého jazyka, angličtiny, španělštiny a mají také čas vyhledávat a zpracovávat své projekty, které podnikají na farmě. Dělají toho mnoho: plánují jídelníčky a nákupní seznam na farmu, chodí na výstavy či do knihovny, nebo třeba také zpracovávají či prodávají produkty z farmy.

REŽIM DNE NA FARMĚ

7.45budíček služba
8.00budíček ostatní
8.30snídaně
9.00dopolední pracovní blok
12.00oběd
13.00polední klid (1h)
14.00 odpolední pracovní blok
16.00svačina
16:30v zimě samostudium či lekce, v létě jakákoliv práce
18.00večerní volno (1h)
19.00večeře
20.00večerní program (zpívání, film, konverzace v angličtině, deskové hry, umění, teambuilduing, lekce, ruční práce, ...)
22.00večerka

Pracovní blok:

Během pracovního bloku buď studenti vaří, poklízí, pracují na pozemku či domě (nátěry, stavby, řezání dřeva, výroba produktů na prodej, práce na záhonech, stavba kompostéru…), nebo mají lekce (biologie, jazyky, kytara, umění, sport…). Obvykle mají dvě lekce denně, zbytek času stráví prací či vařením.

PRŮVODCI

Helena Matoušková

hlavní průvodkyně

Michaela Vařbuchtová

průvodkyně

Pavlos Gurutidis

matematika, hudba

Eliška Lísková

přírodní vědy

Barbora Šalamounová

přírodní vědy

Pavla Marečková

německý jazyk

Libuška Kratochvílová
Luděk Kratochvíl