Třída adolescentů (7 – 9. ročník ZŠ) navazuje na první dvě trojročí, ovšem zcela novými prostředky.
Po dvanáctém roce se z dětí se stávají adolescenti, nastává tedy věk fyzického dospívání, emocionálních bouří a dozrávání. Tento věk je charakteristický hledáním své osobnosti, své sociální skupiny a zájmem o finanční nezávislost. V běžných školách pak také sníženým zájmem o akademickou činnost
Pro věk 12 – 18 let Maria Montessori navrhla bezpečné prostředí venkovské farmy, kde jsou žáci ubytováni a kde společně se svými průvodci pracují a učí se.
Na farmě totiž mohou žáci rozvíjet své vývojové potřeby a zároveň zde lze nalézt celé kurikulum 2. stupně ZŠ. Práce na farmě poskytuje nekonečnou studnici zkušeností a zážitků, jak praktických, tak sociálních a akademických.
Třetí trojročí v Perličce má výuku střídavě týden v Brně a týden pobytově ve venkovském prostředí v Křížovicích u Doubravníku. V Křížovicích mají studenti k dispozici velkou zahradu se sadem, dům, chatky s ložnicemi a jurtu, jež slouží také jako učebna. O celý pozemek a majetek se studenti sami starají, vaří si, nakupují potraviny, sází zeleninu, sklízí a moštují jablka. Tuto práci dělají rádi, protože se dokonale potkává s jejich vývojovými potřebami. Dospělí průvodci pracují se studenty bok po boku, čímž jim předávají dovednosti, znalosti a pracovní návyky. V týdnu v Brně mají studenti více akademické činnosti.
JAK TO U NÁS VYPADÁ
TÝDEN NA FARMĚ
TÝDEN V BRNĚ
V pondělí máme sraz na nádraží, cestujeme vlakem/busem, jdeme pěšky z Černvíru či Doubravníku do Křížovic.
Ve čtvrtek dopoledne poklízíme prostory a po obědě jdeme pěšky na vlak do Doubravníku, odkud jezdíme vlakem zpět domů.
Během týdne ve škole mají studenti větší množství času, kdy se věnují akademické práci: lekce matematiky, českého jazyka, angličtiny, španělštiny a mají také čas vyhledávat a zpracovávat své projekty, které podnikají na farmě. Dělají toho mnoho: plánují jídelníčky a nákupní seznam na farmu, chodí na výstavy či do knihovny, nebo třeba také zpracovávají či prodávají produkty z farmy.
REŽIM DNE NA FARMĚ
7.45 | budíček služba |
8.00 | budíček ostatní |
8.30 | snídaně |
9.00 | dopolední pracovní blok |
12.00 | oběd |
13.00 | polední klid (1h) |
14.00 | odpolední pracovní blok |
16.00 | svačina |
16:30 | v zimě samostudium či lekce, v létě jakákoliv práce |
18.00 | večerní volno (1h) |
19.00 | večeře |
20.00 | večerní program (zpívání, film, konverzace v angličtině, deskové hry, umění, teambuilduing, lekce, ruční práce, ...) |
22.00 | večerka |
Pracovní blok:
Během pracovního bloku buď studenti vaří, poklízí, pracují na pozemku či domě (nátěry, stavby, řezání dřeva, výroba produktů na prodej, práce na záhonech, stavba kompostéru…), nebo mají lekce (biologie, jazyky, kytara, umění, sport…). Obvykle mají dvě lekce denně, zbytek času stráví prací či vařením.
PRŮVODCI
Helena Matoušková
hlavní průvodkyně
Michaela Vařbuchtová
průvodkyně
Pavlos Gurutidis
matematika, hudba
Eliška Lísková
přírodní vědy
Barbora Šalamounová
přírodní vědy
Pavla Marečková
německý jazyk